Du og jeg og vi to

Jeg har de siste dagene blant annet brukt tid på å se igjennom noen debattprogrammer fra 60- og 70-tallet og er imponert over veltalenheten og styrken i resonnementene som deltakerne fremførte. Bakgrunnen for gjensynet med Åpen post og Aktuell debatt er en samtale jeg har hatt med en av Norges mest kjente programledere på denne tiden. Vi snakket litt om bruken av De-formen som er fullstendig fraværende i dagens medieverden. Og vi lurte begge: Har vi mistet noe på veien her? ”Ved å bruke De i forhold til intervjuobjektene bestemmer du selv, som intervjuer, den intimitetsgraden som egner seg best, bemerket min eldre kollega.

I dag tar øyensynlig privatiseringen av TV-studioet ingen ende. Folk er gjerne på fornavn hvilket ofte avdekker elite/kjendis-nettverk av stort omfang. Det koses og puses mellom programleder og kildene som om det dreide seg om samtaler i stuekroken. Dette skaper nærhet til seerne, heter det. Jeg undrer: kan det ikke også skape distanse? Hvordan opplever den jevne seer i Hattfjelldalen fornavnskulturen blant oss innenfor Ring 3?, spør jeg meg…

Men temaet har også en annen side: I dag har jeg diskutert Facebook på God Morgen Norge. En av programlederne er ”venn” av meg på dette sosiale mediet. Det er ganske naturlig for jeg har kjent ham lenge selv om vi ikke er ”personlige venner” (hva nå det måtte bety). Jeg jobber også av og til for TV2 og tilfeldigvis går vi på samme helsestudio. I en debatt om Facebook mener jeg det var nødvendig, av hensyn til seerne og min egen integritet, å gjøre oppmerksom på at intervjueren og jeg er FB-venner. Altså gjorde jeg ikke oppmerksom på dette for å understreke den oppblåste selvbevisstheten som av og til preger snatre-studioene i alle kanaler, men snare som utslag av at jeg som journalist har en forpliktelse overfor lesere/seere/lytter for å klargjøre relasjoner i sike sammenhenger.

Men jeg tenker stadig vekk på Hattfjelldalen…

Legg igjen en kommentar

